Since 1992 the artists Wolfgang Winter and Berthold Hörbelt cooperate under the joint name Winter / Hoerbelt. Mainly known for their outdoor sculptures and installations, Winter / Hoerbelt’s work re-thinks the concept of sculpture with a special focus on the public space. Exploring the disciplinary fields of architecture and music they have created numerous spatial walk-in sculptures, installations, sound-animated objects and pavilions. Made from unconventional temporary materials, such as plastic crates that are usually used for the transport of milk or mineral water bottles, their works can both be experienced by the viewer in their utmost functionality and beauty.

Solo Exhibitions and Projects (Selection) 2016 Winter/Hoerbelt at Mike Karstens Gallery, Münster, Germany / „FataMorganaTeahouse“ , Cambridge, U.K. / „Pixelwall“, Cambridge, U.K. / „Kran der Künste“, Offenbach, Germany 2015 „Vertieft-Erhaben“ ZWuV Frankfurt, Germany / Solopresentation (Heike Strelow Gallery) Winter/Hoerbelt at „Pulse“, Miami, USA /  „Skulptur“, Galerie Heike Strelow, Frankfurt, Germany / „Röhrenbau“ Kunstverein Montez, Frankfurt, Germany 2014 „Koerpermaumau“, Museum am Ostwall im Dortmunder U, Dortmund, Germany 2013 „Lightbench“, Osaka, Japan 2012 „Kastenhaus 820.10“ installation at the park of Phil.Theol. Hochschule Sankt Georgen, Frankfurt, Germany / „Quintenzirkel mit Ölbaum“, Museum am Ostwall im Dortmunder U, Dortmund, Germany / „Winter/Hoerbelt at Nusser&Baumgart Contemporary, Munich, Germany 2011 Galerie Voges und Partner, Frankfurt, Germany 2010 „Swingerclub Lübeck“, MUK Lübeck for occasion of the Schleswig-Holstein Musical Festival for Classical Music Lübeck, Germany / „Linse“ Weissfrauen-Diakoniekirche Frankfurt, Germany / „Verkehrswesen“, Galerie Mike Karstens, Münster, Germany 2009 Winter / Hoerbelt, „Pilgrim´s Picnic“ SCQ galeria, Santiago de Compostela, Spain / „Looking out / Facing in“, Sunderland, England (permanent installation) 2008 „Rotating Shelters“ Willem Amtshuiz, Utrecht, The Netherlands (permanent installation) / Le Lieu Unique, Nantes, France / „At eye level“, Palais Royal, Paris, France 2007 „SYLT Basket“, kunst:raum Syltquelle, Sylt, Germany (permanent installation) / „Laura´s Cratehouse“, Collection Laura Braggion, Padova, Italy 2006 „Mahmoudiya Canal Cratehouse“, ACAF Alexandria and Goethe Institute, Kairo, Alexandria, Egypt / „What`s your favourite colour?“, Fachhochschule Frankfurt a.M., Germany (permanent installation) / „Cratehouse“, Castleford, England (permanent installation) / „Das Prinzip Galilei“, Institut für Umweltmedizin, Universität Freiburg, Germany (permanent installation) / Dogenhaus Galerie, Leipzig, Germany / „Ludo Schwingsing“, Mike Karstens Gallery, Münster, Germany 2005 Nusser + Baumgart Contemporary, Munich, Germany / Milliken Gallery, Stockholm, Sweden / „Platz der Menschenrechte“, (permanent installation) München / Riem, Germany 2004 „UK Projects“, Yorkshire Sculpture Park, England / „Recent Works“, Galerie Voges + Partner, Frankfurt am Main, Germany / „Museum mit Kisten“, Museum für Moderne Kunst, Frankfurt am Main, Germany 2003 „Verkehrswesen Basket #6“, Städtische Galerie im Lenbachhaus, Munich, Germany / „Is there anything between black and white?“, Folkwang Museum, Essen, Germany 2002 „Hang Thiec Basket #4“, Westfälisches Landesmuseum für Kunst und Kulturgeschichte Münster, Germany / „Is there anything between black and white?“, FriArt, Fribourg, Switzerland 2001 „Feng Shui Basket – private version“, Galerie Voges + Deisen, Frankfurt am Main, Germany / „Kastenhaus 1870.15″, South Bank Museum, Frankfurt am Main, Germany / „Kapelle der Friedfertigkeit“, Billerbeck, Germany 2000 „The Houston Crate House“, Rice University Gallery, Texas, USA / „Lighthouse”, Nordiska Akvarellmuseet, Sweden / „zwischenzeit – zwischenraum”, Junge Kunst e.V., Wolfsburg, Germany / „Umedalen Sculpure 2000“, Galleri Stefan Andersson, Umedalen, Sweden 1999 “Hanoi City Tea House”, University of Fine Arts Hanoi, Vietnam 1998 „Vier Solitaire“, Munich, Germany / „Kastenhaus 1330.11”, Museumsplatz Bonn, Germany / „Kastenhaus 2640.15. The Cinema Project (Das Tarantino Syndrom), Künstlerhaus Bethanien, Berlin, Germany / „Kastenhaus 576.9”, Salzburg, Austria 1997 „Zwischen“, Galerie Voges + Deisen, Frankfurt am Main, Germany 1996 „Verkehrswesen“, ACP Galerie Peter Schüngel, Salzburg, Austria / „Kastenhaus 232.8″, Kunstverein Weil am Rhein, Germany. 1995 Galerie Voges + Deisen, Frankfurt am Main, Germany 1994 „Same Same“, Galerie Tabea Langenkamp, Düsseldorf, Germany

Group Exhibitions (Selection) 2013 Winter/Hoerbelt and Loredana Nemez at Galerie Beckers, Frankfurt, Germany / „Montez im Exil“, Kunstverein Lola Montez, Köln, Leipzig, Hamburg, Berlin, Germany / „sitzen, gehen, stehen, (f)liegen“, Kunstverein KISS, Schloss Untergröningen, Germany 2012 „Alles Neu“, Neuer Aschaffenburger Kunstverein, Germany / „Bikes and More“ Galerie Martina Detterer, Frankfurt, Germany 2011 „e-Co – Art Exhibition“, Hangzhou, China / „Raumtransporter“, NAK Aschaffenburg; Germany 2010 „Look up!“, Natural Porto Art Show, Porto, Portugal / „Über Wasser Gehen“, Kamen, Germany 2009 „Neulicht am See“, Maschsee, Hannover, Germany / „Continuous Perspectives #1“, Nusser&Baumgart Contemporary, Leipzig, Germany / „Zeiträume“, Nusser & Baumgart Guest at Süddeutschen Verlag, Munich, Germany 2008 „Wollust – the presence of absence“, Stiftung Federkiel Halle 14, Leipziger Baumwollspinnerei, Germany / „Voltamensa“, Voltashow, Basel, Switzerland / „homebound –von der (un)behaustheit menschlichen Lebens“, Kunstraum Syltquelle, Sylt, Germany 2007 „Sommerfrische“, kunst:raum Sylt-Quelle, Sylt, Germany / „Die Präsenzproduzenten –Mutmaßungen über eine Rolle der Kunst“, Columbus Kunsthalle, Ravensburg, Germany / „It takes something to make something“, Portikus, Frankfurt, Germany 2006 KLF, Voges + Partner, Michael Janssen Gallery and Dogenhaus at I 20 New York, USA / „sculpture@citynord“, Hamburg, Germany / „Open Space“, Open Space, Art Cologne, Cologne, Germany 2005 / APAP Anyang Public Art Project, Anyang, Korea / „Space now and then –art and architecture“, AaBe Fabrieken Tilburg, Netherlands / Yokohama Triennale, Okinawa, Japan / „Lichtkunst aus Kunstlicht“, ZKM- Zentrum für Kunst und Medientechnologie, Karlsruhe, Germany / „LICHT(E)WEGE“, Lichtinstallationen im Schlosspark Kassel Wilhelmshöhe, Germany 2004 „Engagierte Kunst”, Neues Museum Nürnberg, Germany / „Z33”, Hasselt, Belgium 2003 Beaufort:Triennial for Contemporary Art at the Seafront, Oostende, Belgium / „Purloined Nature“, Kawamura Memorial Museum, Chiba, Japan / „Parasite Paradise“, Utrecht, Netherlands / „No Art = No City“, Städtishe Galerie Bremen, Germany 2002 „Demeter”, Tokachi International Art Exhibition, Obihiro, Japan / „The Liverpool Biennial“, Liverpool, England / „Comer o no comer”, Centro Arte Salamanca, Salamanca, Spain / „Sáp Dát Màu Xanh“, Goethe Institut, Hanoi, Vietnam 2001 „Frankfurter Kreuz“, Schirn Kunsthalle, Frankfurt am Main, Germany / „Salto Mortale”, Mueum für Sepulkralkultur, Kassel, Germany / “AIDSMEMORIAL München”, Munich, Germany 2000 „ein|räumen“ Hamburger Kunsthalle, Germany / „Lust-Warande / Pleasure Garden”, Tilburg, The Netherlands 1999„Kunstpreis der Böttcherstraße in Bremen”, Kunsthalle Bremen, Germany / „La Biennale di Venezia”, Venice, Italy / „Projecto artecidade”, São Paulo, Brasil / „Skulptur Biennale im Münsterland 1999”, Coesfeld County, Germany 1997 „Skulptur. Projekte in Münster 1997“, City of Münster and Westfälisches Landesmuseum Münster, Germany

Awards and Scholarships (Selection) 1st Award Competition  ZWuV Gebäude der Stadt Frankfurt am Main (realization in the year 2015  /   1st Award The University of Cambridge. England: concept for realization: The Wanderer (realization in the year 2o16) / 1st Award Wettbewerb Gestaltung eines Kunstwerkes für das Aquatic Center, Stadium of Light, Sunderland, England: „Looking out / facing in“ / 1st Award Competition: The John Moore´s University, Liverpool, England: „Musical Buttons for Coloured Music“ / 1st Award Innen-Gestaltung der Markuskirche Frankfurt / 1st Award zur Gestaltung Willem Amtszhuis Utrecht, The Netherlands: „Rotating Shelters“ / 1822-Art Award, Frankfurter Kunstpreis der Stadtsparkasse / 1st Award Competition Gestaltung des Neubau Fachhochschule Frankfurt: „What´s your favorite colour?“ / 1st Award Competition „Platz der Menschenrechte“, München / 1st Award Competition „Raum der Stille“, Darmstadt / 1st Award Competition Neubau Institut für Umwelttechnik, Freiburg: „Das Prinzip Galilei“ / 1st Award for Neugestaltung des Mahnmals Billerbeck, Westfalen / Scholarship Foundation Leube, Salzburg Public Collections Collection Westfälisches Landesmuseum Münster, Germany / Collection ZKM Karlsruhe, Germany / Yorkshire Sculpture Park, England / Collection Laura Braggion, Padua, Italy / Collection Syltquelle, Sylt, Germany / Freshfields, Bruckhaus & Deringer, Düsseldorf, Germany / Collection KFW Bankengruppe Frankfurt, Germany / University of Freiburg, Germany / University of Applied Sciences, Frankfurt, Germany / The City of Billerbeck, Germany / The City of Stadtlohn, Germany / Collection Museum für Moderne Kunst, Frankfurt, Germany / The City of Munich, Germany / „artbarn“, Quiogue, NY, USA / Collection Umedalen Sculpture Park, Umedalen, Sweden / Collection Akvarellmuseet, Skarhamn, Sweden / Collection Städtische Galerie Wolfsburg, Germany / The City of Anyang, Anyang, South Korea / The City of Utrecht, Utrecht, The Netherlands / The City of Sunderland, England / Hessische Finanzbehörde Frankfurt, Germany

 

Selection of Catalogues:

WinterHoerbelt_2016_Katalog_ Vertieft Erhaben, Frankfurt, 2016

Winter/Hoerbelt: „Alles Neu“ NAK Aschaffenburg 2012

Winter:Hoerbelt_2009_Katalog_Pilgrim´s Picnic, Santiago de Compostela, 2009

Winter/Hoerbelt: „U.K. projects“,  Yorkshire Sculpture Park, U.K., Revolver Verlag, 2004

Winter/Hoerbelt: „Winter/Hoerbelt“ Verlag Hatje Cantz, 2003

 

Selection of Texts:

Barzel, Amnon: Von Mineralwasserkisten zu Lichtmaschinen, in: Matzner (Hg.), 1999, S. 85-89 Biggs, Lewis: Crossing – Requiem for a Balcony 2002, in Murray (Hg.), 2004, S. 26-27 Birnbaum, Daniel: “In der Arbeit geht es um eine veränderte Erfahrung des Raumes, des konkreten Umfeldes”. Daniel Birnbaum im Gespräch mit Wolfgang Winter und Berthold Hörbelt, in: Wappler (Hg.), 2003, S. 19-24 Birnbaum, Daniel: A Changed Experience of Space. Wolfgang Winter and Berthold Hörbelt interviewed by Daniel Birnbaum, in: Harris (Hg.), 2004, S. 163-186 Brouwer, Marianne: Gelsenkirchener Barock, in: Wappler (Hg.), 2003, S. 37-38 Coulson, Amanda: Winter & Hörbelt. Review: Voges + Partner, in: Art Review, March 2005, Vol. LVI, S. 91 Demetja, Adela: Everything is alive, nothing is accelerated, in Vertieft-Erhaben: 2016 Engelbach, Barbara: Fliegende Bauten und andere Skulpturen, in Matzner (Hg.): 1999, S. 66-77 Lilley, Clare: A Meeting of Minds, in: Murray (Hg.), 2004, S. 24-25 Linhardt, Eva: Wolfgang Winter / Berthold Hörbelt: Same Same, in: Artkaleidoskope, nr. 1, Februar – Mai 1999 Matzner, Florian: “Weil die ganze Welt darin ist…” Über Same Same, Hoewi 301 und anderes, in: Wappler (Hg.), 2003, S. 29-33 Matzner, Florian: Zum Werk von Wolfgang Winter und Berthold Hörbelt. Ein Fax-Dialog mit Florian Matzner, in: Matzner (Hg.), 1999, S. 11-41 N.N.: Winter/Hörbelt, in: Concept. Architecture & Concept. International Magazine of Competition, 2004.4, S. 98-109 N.N.: Wolfgang Winter & Berthold Hörbelt, in: Confort 4. Interior Magazine, 2003 No. 63, S. 100-103 Restorff, Jörg: Billerbeck: Winter / Hörbelt, in: Kunstzeitschrift, Nr. 52, Dezember 2000 Skulptur. Projekte in Münster, in: Kunstforum International, Bd. 138, September/November 1997 Stange, Raimar: Eine Kiste ist eine Kiste ist eine Kiste?, in: Kulturdezernent der Stadt Wolfsburg (Hg.), 2000, S. 44-53 Stange, Raimar: Kisten aus Kisten. Fünf Gedanken zu der ästhetischen Strategie von Wolfgang Winter + Berthold Hörbelt, in: Winter, 2000, S. 5-7 Szeemanns Apertutto, in: Kunstforum International, Nr. 147, September-November 1999 Trai, Ngoc: Tu Quan tra Ha Noi den Sap dat mau xanh, in: My thuat. Nam thu hai muoi nham. Ra hang thang So 56 (41) (5-2002), S. 36-38 Trolp, Julia: Kisten und Kästen. Wissenschaftliche Hausarbeit im Fach Architektur, Universität der Künste Berlin, Juni 2002 Ullrich, Wolfgang: Stapelware als Festarchitektur, in: Matzner (Hg.): 1999, S. 48-59 Wappler, Friederike: Reflecting on sculpture. Zum Werk von Berthold Hörbelt und Wolfgang Winter, in: Wappler (Hg.), 2003, S. 8-13 Wappler, Friederike: Skulpturen im kommunikativ erweiterten Feld, in: Künstler. Kritisches Lexikon der Gegenwartskunst, Ausgabe 64, Heft 31, 4. Quartal 2003 Welti, Afred: Münster tut gut, in: Art. Das Kunstmagazin, August 1997, S. 44 Winter, Wolfgang / Hörbelt, Berthold: Kastenhaus xxx.x, in: Bußmann et. al. (Hg.), 1997, S. 457-461 Winter, Wolfgang / Hörbelt, Berthold: Kastenhaus. Interview mit Kimberly Davenport, in: Rice University Art Gallery (Kat.), Houston, Texas, 2000 Winter, Wolfgang / Hörbelt, Berthold: Tombstones in the desert, in: Matzner (Hg.), 2001b, S. 90-99 Winter, Wolfgang / Hörbelt, Berthold: Vier Projekte, 1999-2001, in: Matzner (Hg.), 2001, S. 242-249